Dulcele, cum să recunoşti bunul bun, care îţi şi face bine? (1. Zahărul)

Odată cu venirea verii, toată lumea începe să devină mai preocupată să arate cât mai bine în propriul corp. Din păcate, aceste eforturi nu vin de cele mai multe ori şi cu starea de bine şi sănătate. Mai ales în rândul femeilor, începe o adevărată ”goană” după dieta perfectă care să aducă rezultate miraculoase într-un număr mic de zile. De cele mai multe ori, aceste ”diete minune” găsite online restricționează total consumul de carbohidrați. Găsim mesaje de genul carbohidrații sunt inamicii unei siluete perfecte, carbohidrații îngrașă etc.

În acest articol ne propunem să aflăm cine sunt de fapt carbohidrații sau zaharurile și care sunt alternativele lor.

 Zaharul

Carbohidraţii, denumiţi şi glucide sau zaharuri, sunt principala sursă de energie pentru toate funcţiile corpului uman. Ei oferă calorii, adică energie într-o formă - rapidă.

Zaharurile se regăsesc atât în produsele de origine vegetală (cereale, fructe, legume), cât şi în multitudinea de produse obţinute din acestea: pâine, paste, produse de patiserie, dulciuri, băuturi răcoritoare etc.

 

Din acest moment putem face o primă distincție între:

  1. Carbohidrații ”buni” de care corpul nostru are nevoie – și anume cei din cerealele integrale și produsele din cereale integrale (pâine integrală, paste integrale, orez integral), din fructe și din legume;
  2. Carbohidrații ”răi” care ne dau așa numitele ”calorii goale” care produc îngrășarea: dulciuri, produse de patiserie (covrigi, merdenele etc.), produse rafinate precum pâinea albă, pastele albe, orezul alb etc.

Zaharurile naturale (carbohidraţii „buni”) ne dau energie pentru o durată mai mare de timp și ajută organele interne să funcționeze normal. În schimb, zaharurile rafinate (carbohidraţii „răi”) ne furnizează energie pentru scurt timp și consumate în mod regulat, pot afecta sănătatea pancreasului, a ficatului sau a stomacului.

 

Zaharuri naturale sunt fructoza și glucoza. Acestea se găsesc în toate fructele și legumele, în miere și  în cereale integrale. Ele reprezintă principalul combustibil şi sursă de energie necesară atât corpului cât şi creierului nostru pentru o bună funcţionare.

 

Fructoza este aproape de două ori mai dulce decât glucoza și este procesată doar de ficat, în timp ce glucoza este metabolizată de toate celulele corpului, adică ne dă energie acolo unde avem nevoie.

 

Zahărul alb de masă este un zahar complex, rafinat care necesită resurse din corpul nostru pentru a fi metabolizat. Ne dă ”calorii goale” și ne fură din rezervele de minerale pentru a putea fi asimilat de corpul uman. Astfel, corpul folosește din propriile rezerve de crom, calciu, magneziu, complex de vitamine B şi enzime.

 

Consumat în mod regulat și în cantități mari, zahărul devine inamicul sănătății, având capacitatea de a ne afecta pe mai multe planuri: de la afectarea sistemului nervos (depresii, oboseală cronică, memorie scăzută), la probleme hormonale și la variații mari de greutate, întreținerea bacteriilor interne, retenția de fluide în organism, probleme de infertilitate și până la crearea unui mediu propice pentru dezvoltarea de boli grave precum diabetul, cancerul sau boli cardio-vasculare.

 

Dar, opţiunile de dulce nu se opresc aici, revenim cu un articol dedicat îndulcitorilor, în care vă vom ajuta să descoperiţi cele mai bune opţiuni pentru a vă bucura de vară, prin a vă simţi bine din interior la exterior.