Dulcele, cum să recunoşti bunul bun, care îţi şi face bine? (2. Îndulcitorii)

Pentru că nu mai este de mult un secret efectul nociv al zahărului în organism, s-au căutat metode de înlocuire a acestuia în alimentație. Astfel, au fost descoperiți îndulcitorii naturali sau au fost creați în laborator îndulcitorii artificiali.

 

Îndulcitorii naturali sunt substanțe extrase din plante sau din produse de origine animală.  Cei extrași din plante sunt în marea lor majoritate alcooli naturali ai zahărului cu o putere de îndulcire egală sau inferioară cu acesta, dar cu un număr de calorii înjumătățit. Se absorb lent în sânge și determină un răspuns glicemic scăzut (creștere modestă a glicemiei și secretie redusă de insulină). Aceștia pot fi recomandați în dieta diabeticilor.

Îndulcitorii naturali nu pot fi dizolvați în apă, deci trebuie asociați cu grăsime; astfel  o mare parte din produsele light care conțin polioli au un aport caloric similar variantelor clasice. Cei mai cunoscuți astfel de îndulcitori naturali – polioli ai zahărului sunt: Xylitolul  (E 967) , Sorbitolul (E 420), Manitolul (E 421)  Lactitolul (E 966) și Isomaltitol sau Isomalt (E 953).

 

Alți îndulcitori naturali pe care îi găsim în produsele procesate sau chiar la raftul de îndulcitori sunt:

  • Stevia – Este un îndulcitor 100% natural, fără calorii, de 200-300 de ori mai dulce decât zahărul, nu dezechilibrează nivelul de glucoză din sânge.

și

  • Eritritol (E968)– Extras din porumb, cu aspect ca al zahărului, are avantajul că nu conține calorii (0 kcal/100 g). Nu are influență asupra nivelului de zahăr din sânge. Puterea de îndulcire este de 60-80% comparativ cu zahărul.

 

Cei mai sănătoși îndulcitori naturali sunt considerați:

  • Siropul de arțar are mai puține calorii decât mierea și o concentrație mai mare de minerale (seleniu, potasiu, zinc, fosfor, mangan, magneziu, fier, cupru, crom, calciu).
  • Siropul de agave cu un indice glicemic mai mic decât al altor îndulcitori și cu un mare conținut de fructoză. Siropul de agave (sau nectarul) conţine aproximativ 90% fructoză.
  • Mierea - În starea ei organică crudă şi nefiltrată, mierea este foarte bogată în minerale, antioxidanţi, probiotice, enzime.

 

Îndulcitorii artificiali nu există în natură, au fost inventați în laborator și se produc pe cale chimică, neputând fi extrași dintr-un produs natural. Aceștia au fost inventați pentru a oferi persoanelor cu probleme de sănătate, o alternativă la zahăr, întrucât aceștia nu modifică glicemia (nivelul de zahăr din sânge).

Cei mai cunoscuți îndulcitori artificiali sunt zaharina, aspartamul (E 951), acesulfam K (E 950) și ciclamatul sau ciclamatul de sodiu (E 952) – interzis în SUA din 1970, în UK, dar încă permis în România.

 

De la momentul apariției acestor îndulcitori artificiali și până în prezent s-au făcut numeroase studii cu privire la impactul acestora asupra sănătății organismului uman pe termen lung. Concluziile sunt de cele mai multe ori divergente, dar printre acestea se numără și foarte multe afirmații conform cărora acești îndulcitori pot susține dezvoltarea bolii canceroase și chiar a diabetului.

Înlocuitorii zahărului nu reprezintă alternative perfecte și nu trebuie folosiți pe termen îndelungat!

 

Modificările pe care aceștia le produc în corp pun serioase probleme, mai ales pe partea comportamentală. Îndulcitorii pot menține un apetit crescut de dulce, pot induce mâncatul în exces şi pot tulbura mecanismul de control fin al glucozei din sânge.

O altă problemă este răspunsul programat al organismului care știe că primește alimente dulci și declanșează anumite reacții, indiferent dacă dulcele este zahăr sau înlocuitor. S-a luat în calcul riscul cardiovascular, de obezitate, de diabet zaharat pe acest fond. Există studii multiple care arată că un consum frecvent al preparatelor ce conțin îndulcitori tinde să interfereze cu răspunsurile clasice ale organismului la zahăr, modulând modificări ce pot conduce la aceleași efecte negative.

 

Indiferent de ce variantă de a vă îndulci ziua alegeţi, trebuie să aveţi în vedere moderația și consumul cât mai mic al alimentelor foarte bogate în zahăr, respectiv a înlocuitorilor naturali sau artificiali. Astfel, nu vom mai avea nevoie de diete drastice şi vom face primul pas către un stil de viață sănătos.