Care este legătura dintre nutriție și stările emoționale

Un măr pe zi ține medicul departe. Oare ce a vrut autorul să spună cu această afirmație?

O scurtă interpretare ar fi că o alimentație bună și, în general, tot ceea ce alegem să punem în gură este fundația pentru o sănătate bună. Tehnic vorbind, un măr conține vitamina A, care ajută la prevenirea răcelilor și a altor tipuri de infecții, conține vitamina C, are un conținut de calorii, conține fenoli, care reduc colesterolul. Sau cum zicea Hipocrate acum vreo 2500 de ani, ”hrana să ne fie medicament și medicamentele să ne fie hrană. 

Ceea ce alegem să mâncăm poate să acționeze ca un medicament asupra creierului și organismului nostru, ajutând la restabilirea armoniei, echilibrului cerebral și al stărilor emoționale. Alimentele transmit corpului nostru ”informațiile” și materialele necesare pentru a funcționa corect. Atunci când informațiile nu sunt transmite corect, metabolismul suferă și duce la declinul general al sănătății.

Relația noastră cu mâncarea este una ciudată, întunecată, complicată, dar și una de iubire: unii mâncăm prea mult, alții prea puțin, unii mănâncă pe fugă sau în fața ecranelor, unii au făcut o pasiune din asta. Pentru toți, însă, relația cu mâncarea este una intimă, o conexiune puternică, testată în timp. În animația Ratatouille, criticul de mâncare gustă din preparatul pus în față și imediat este transport în timp, în bucătăria mamei lui, mâncând același fel de mâncare. Iar aceasta e o imagine cu care rezonăm cu toții. Asta e una dintre superputerile pe care le are mâncarea, de a crea amintiri pe care le putem accesa oricând întâlnim o situație similară.

Conform unui studiu de la Harvard, tractul intestinal este conectat cu emoțiile. Mânie, anxietate, tristețe, entuziasm, orice sentimente pe care le experimentăm pot declanșa simptome în intestine. Știți expresia ”am fluturi în stomac”, da? Fluturii ăia sunt, de fapt ”simptomele” unei emoții. La fel funcționează și în sens invers, bacteriile din intestine sunt legate direct la creier care transmit mesaje și eliberează hormoni care ne afectează starea de spirit, emoțiile și personalitatea.

Atunci când consumăm alimente procesate sau rafinate sau bogate în zahăr, bacteriile din intestine se înmulțesc și provoacă inflamația. Inflamație care ne dă o stare de umflare, ne face să ne simțim fără energie, iritabili, leneși și nemotivați. Ca să reducem inflamația, să primim energie nouă în corp și serotonină (hormonal fericirii), cele mai bune alimente sunt fructele, mirodeniile și verdețurile.

Gândește-te o secundă cum te afectează pe tine mâncarea. După o masă încărcată cum te simți? Leneș și vrei să dormi, așa-i? Asta pentru că nivelul de zahăr din sânge crește și suprimă orexina, o substanță chimică a creierului care ne ține în alertă. Pe de altă parte, atunci când ne este foame, nivelul de zahăr din sânge scade și ne face să devenim nerăbdători, iritabili, nervoși. Probabil, strămoșii noștri erau niște vânători agresivi dacă voiau să supraviețuiască.

Stările nostre și alimentele

Fericire

Serotonina, cunoscută ca și hormon al fericirii, este responsabilă de stările noastre emoționale. Atunci când scade nivelul, apar modificări ale stării, se instalează tristețea, depresia, tulburările de somn și agresivitatea. Cele mai întâlnite alimente care cresc nivelul de serotonină: pește, ouă, carne de curcan sau de pui, ulei și semințe de in, lapte, banana, vișine, ciocolata,

Concentrare și liniște

Pentru zilele în care ne simțim defocusați, lipsiți de inspirație și ușor agitați, putem apela la unele alimente care s-au dovedit eficiente în a îmbunătăți capacitatea cognitivă a creierului. Avem așa: ouă, nuci, afine, ciocolată neagră, sfeclă roșie, spanac, usturoi, pesțe, apă.

Optimism și motivație

Dopamina este cel mai puternic neutrotransmițător, responsabilă pentru cele mai bune stări ale noastre. Nivelul de dopamină din creier poate fi crescut în urma unor activități specifice, cum ar fi: organizează-ți sarcinile zilnice și du-le la bun sfârșit, creează ceva, scrie o poezie, desenează, compune muzică și un fel nou de mâncare poate ajuta, fă sport, ascultă muzică, meditează și mănâncă alimente care conțin tirozină, cum ar fi: migdale, banana, carne de vită și de pui, ciocolată, cafea, ouă, ceai verde, pepene roșu și iaurt.

Furia

Se exprimă de cele mai multe ori prin iritabilitate și izbucniri emoționale. Pentru a modera furia excesivă, este important să renunți la cofeină, alcool și alimente zaharoase care produc scăderi ale nivelului de zahăr din sânge și slăbesc inhibițiile, făcându-ne să devinim agresivi și reactivi. Atunci când te simți agitat consumă alimente reci cum ar fi: castraveți, țelină, fructe de pădure, mere, spanac, dovlecei, nuci, ananas, orez, alimente bogate în vitamina C.

Anxietatea

Se manifestă prin tristețe, tensiune, teamă, insomnii și atacuri de panică. Poți controla aceste stări consumând mâncăruri proaspete, neprocesate, alimente bogate în magneziu, potasiu, zinc și vitamina B – banană, cacao, semințe de dovleac, ciuperci, spanac, kale, nuci, pește, ceai de mușețel.

Depresia

Reflectă sentimente de tristețe profundă și lipsa de speranță. Persoanele depresive au adesea un nivel scăzut de serotonină și dopamină și, deci, nu consumă suficiente proteine, fructe și legume.

Alimentele sunt doar unul dintre elementele care ajută la menținerea unei stări de spirit pozitive. Dacă totuși apar tulburări de dispoziție, încearcă să lupți împotriva lor cu cât mai multe ”arme” posibile. Pe lângă toate aceste alimente, nu uita că apa este cel mai bun prieten al tău. Asigură-te că te menții hidratat pe tot parcursul zilei. O hidratare corectă te ajută să gestionezi o stare de oboseală și de concentrare.

Indiferent de stările emoționale care te încearcă, începe întotdeauna prin a afla ce alimente îți fac bine și ce nu și cum pot ele contribui la starea de spirit. Toată lumea merită să trăiască o viață împlinită și fiecare are dreptul la fericire.