Cum le vorbim copiilor despre Sănătate pe bune

De ce e important să fii sănătos, să ai un corp sănătos, o minte sănătoasă și relații sociale sănătoase?

Despre sănătate sunt multe de spus, atât copiilor, cât și adulților. Până în momentul acesta, nu cunoaștem vreo haină pe care să o punem pe noi și să ne facă veșnic sănătoși sau vreo mâncare sau vreo aplicație. Tot ce știm e că avem nevoie să nevoie permanentă de educație pentru a ne menține un corp și o minte sănătoase.

Poate ar ajuta să începem prin a defini ce înseamnă sănătate. În DEX găsim așa: SĂNĂTÁTE s. f. 1. Stare bună a unui organism la care funcționarea tuturor organelor se face în mod normal și regulat. Sănătate, sănătate fizică, vigoare, forță, putere, robustețe, vînjoșenie, vînjoșie (rar), vînj (înv. și pop.), voinicie (pop.); vitalitate, putere de viață, virilitate; tărie, rezistență; energie, dinamism, vioiciune, sprinteneală. Sănătate psihică, echilibru sufletesc. Viață sănătoasă; cumpătare, moderație, întărire, fortificare, călire (fig.), oțelire (fig.). însănătoșire, întremare, împuternicire (rar), vindecare, înzdrăvenire, lecuire, tămăduire, convalescență, analepsie. Igienă, profilaxie.

Conform, Organizației Mondiale a Sănătății, sănătatea este o stare totală de bunăstare fizică, mentală și socială, și nu doar lipsa bolii sau a infirmității fizice.

Ideea noastră despre sănătate are legătură cu tot ce înconjoară. O stare bună de sănătate înseamnă o adaptare la mediu, grijă personală și stimă de sine, o interacțiune bună cu cei din jurul nostru, un meniu de mâncare diversificat, grijă pentru planetă, o gândire pozitivă. Toate astea duc către o minte și o viață liberă.

Să trăiești sănătos implică un mix de componente fizice, mentale, emoționale și spirituale care ne fac să fim ceea ce suntem. Ne naștem într-un corp și apoi îl construim singuri cu ceea ce facem, ce punem în el, hrană sau gânduri, cum îl punem în mișcare. Sănătatea noastră începe din interior. din prima zi de viață, și nu se oprește la nivelul pielii. Sănătatea radiază dincolo de pielea noastră sub forma acțiunilor noastre. Cum trăim nu ne afectează doar corpul, mintea și spiritual, afectează și mediul, corpul, mintea și spiritul celor din jurul nostru.

Din momentul în care ne naștem, primim un corp de care suntem 100% responsabili și despre care începem să ne punem întrebari, pe care vrem să-l descoperim și să-l dezvoltăm. Și toate întrebările care ne vin în minte despre corp sunt cât se poate de naturale. E necesar să vorbim deschis despre corpul nostru, despre organele din el, despre emoții, sentimente, trăiri, despre tristeți și bucurii, despre intimidate și sexualitate. Și e important să o facem la vârsta potrivită, să ne uităm cu atenție la corpul nostru încă de mici, la toate elementele care ne pun bazele unui trup de adult sănătos.

Dacă ești părinte, așează-te cu copilul tău la masă și vorbiți deschis despre orice are nevoie să cunoască. Răspunde-i chiar și la cele mai inconfortabile întrebări. Sănătatea și educarea copilului tău ar trebui să fie primeze în agenda ta.

Noi ne-am propus să adunăm copiii din două școli din Ferentari, Școala Gimnazială 136 și Școala Petrache Poenaru și să vorbim împreună despre #sănătatepebune. Pornim în această călătorie, care va dura 5 săptămâni, cu curiozitatea de a afla ce știu copiii despre hrană, nutriție, dezvoltare personală, igienă personală, emoții, relații și educație sexuală. Ce știu deja și ce e necesar să știe. Pornim cu energie, cu determinare, cu un bagaj imens de cunoștințe, conștiente că vom avea parte de o tonă de provocări.

Cu ce plecăm la drum și ce cu sperăm să ne întoarcem?

Alexandra Corbu, coordonatorul proiectului: Ne dorim copii informați și interesați de un stil de viață sănătos – fie că vorbim de sănătatea fizică sau mentală. Sperăm să deschidem interesul copiilor către teme ce ţin de dezvoltarea sănătoasă a acestora, precum: gestionarea emoţiilor, educaţie sexuală și nutriţie.

Ana Cazacu, psihoterapeut - Ca provocări, mă aștept să fie multiple. Pe de o parte, mă aștept ca diferența de mentalitate, stil de viață, valori și obiceiuri între mine și copii să fie destul de mare și aceasta va fi o provocare pe care o primesc cu mult entuziasm. Probabil, în unele momente voi simți un impuls să îi conving să vadă lucrurile așa cum le vad eu și impulsul asta poate va veni la pachet cu emoții ceva mai intense. Și provocarea va fi să devin conștientă de ce mi se întâmplă, să nu reacționez din impuls și să îmi amintesc ca cel mai mare impact îl am atunci când creez un mediu în care ei să se simtă acceptați așa cum sunt și suficient de în siguranță ca să aiba o stare mentală optimă pentru învățare și exprimare sinceră.

Mă aștept ca eu să le ofer doar un început de ghidaj în ceea ce privește o viață sexuală sănătoasă, un stil alimentar sănătos, un mai mare contact cu ei înșiși, cu emoțiile lor și cu puterea lor de a lua decizii. Doar un început de ghidaj… și ceea ce îmi propun este ca din acest proiect ei să plece cu credința că nu trebuie să se descurce singuri și ca au opțiunea să ceară ajutor și ghidaj pe viitor de la cei în masură să îl ofere, fie ei adulți, fie persoane de aceeași vârstă.

Ioana Ușurelu consilier dezvoltare personală - Pentru a avea impact în dezvoltarea tinerilor și pentru a-i îndruma în adoptarea unui stil de viață echilibrat, cred că este necesar să adaptăm experiențele de învățare la contextele lor de viață, punând accent pe dialog, empatie, încurajarea exprimării libere și îndrumarea către surse sigure de informare.  Acest impact nu se referă la o schimbare radicală a mediului în care tinerii trăiesc. Totuși, întalnirea cu oameni – resursa și expunerea la sesiunile facilitate de aceștia pot aduce o schimare, (sper) pentru mulți dintre ei, în sensul în care, alegerile lor viitoare vor fi rezultatul unui proces individual care va avea ca reper și aceste experiențe.

Uneori, doar aceste intervenții pot face diferența între o sarcină nedorită în adolescență și decizia de folosi metode contraceptive. Sau între a cere ajutorul într-o situație cu încărcătură emoțională puternică și a nega aceste emoții, ceea ce poate crea probleme de sănătate (fizică sau emoțională), mai devreme sau mai târziu.

  • Distribuie: