Cum să le vorbim copiilor despre nutriție

Asta nu trebuie să fie întotdeauna despre a mânca doar legume și fructe. Deloc.

Imaginează-ți că urmează să începi un nou loc de muncă cu un titlu mare și cu așteptări uriașe, dar nu ai experiență, nici o descriere a postului, iar colegii te sfătuiesc să-ți urmezi instinctele. Pare imposibil, nu? Totuși, sună similar cu modul în care acceptăm slujba de părinte.

Când devii mamă sau tată pentru prima oară, devii instant responsabil pentru viața ta și a copilului tău, primești un numar exponențial de taskuri, o gramadă de reponsabilități, decizii, asumări, eșecuri, suișuri și coborâșuri. Te străduiești să fii cea mai bună variantă a ta, să fii productiv, sa-i asiguri nevoile de bază, apoi să te asiguri că-i oferi o educație bună, corectă și cele mai bune valori.

Fiind singurul adult din cameră, tot ce spui, orice acțiune pe care o faci, orice limbaj verbal și nonverbal folosești, este foarte important să comunici într-un mod pozitiv pentru că copilul tău absoarbe informația ca un burete și repetă, mimează, adaptează modelul de comportament pe care-l vede la părinții lui. Tu, ca părinte, ești cea mai puternică influență asupra copilului tăi și este treaba ta sa-i modelezi un comportament sănătos. Să trasezi o discuție pozitivă despre alegeri corecte, pare o misiune imposibilă având în vedere că trăim într-o lume a etichetelor, a ambalajelor frumos colorate, a tulburărilor alimentare, a dietelor care nu functionează, a anorexiilor și a blugilor skinny.

O discuție cu copiii despre nutriție poate avea efect invers față de ceea ce ne propunem, dacă nu livrăm corect informația. Cel mai la îndemână ne este să împărțim mâncarea în sănătoasă și nesănătoasă, iar asta este una dintre cele mai greșite informații pe care le putem transmite copiilor. Trebuie să ne gândim cum să-i învățăm să nu se simtă vinovați atunci când mânăncă fast food sau beau o doză de suc – pentru că o vor face cu sau fără știința noastră - și să bucure de mâncarea pe care o au. E important să ”predăm” o abordare pozitivă și cât mai diversificată despre alimentație, să le oferim opțiuni de a-și alege singuri ce vor să mănânce. În felul ăsta vor deveni adulți sănătoși.

Lecția 1: Nu împărțim mâncarea în bună sau rea

E o greșeală pe care o facem cu toții. Pentru că, deși adulții înțeleg și conștientizează ce înseamnă pentru organism o prăjură cu cremă, o gogoașă cu zahăr sau o porție de cartofi prăjiți tot le vor comanda la un moment dat de față cu copiii lor, iar în mintea copilului se va crea o confuzie maximă. Important este să le explicăm copiilor de ce unele alimente îi vor ajuta să crească mai puternici, iar altele sunt doar niște alimente ”de distracție, de răsfăț”, pe care să le consume ocazional. 

Lecția 2: Incercați, testați, experimentați

Papilele copiilor sunt în continuă schimbare și dezvoltare așa că e important să testați toate alimentele, chiar dacă la un moment dat, unele au fost refuzate. Oferiți-i copilului o mâncare nouă de mai multe ori până ajunge să o accepte, chiar daca va fi nevoie să o amestecați cu alimentele lor favorite. Și aici ne referim și la legume. Știm că nu sunt preferatele copiilor, dar folosindu-ți puțin imaginația vei reuși să le introduci în farfurie.

Lecția 3: Implică-i în bucătărie

Copiilor le place și sunt deschiși să învețe lucruri noi și interactive. Mersul la piață sau la o fermă unde să le explici de unde provine mâncarea lor poate fi un exemplu bun. Apoi, gătitul poate fi o modalitate excelentă de a-I învăța cum se prepară o mâncare nutritivă. Îi poți povesti tot parcursul prin care trece un aliment, de la sursă până la el în farfurie. Dacă ai o grădină, un alt mod interesant de a-i implica pe copii este să le arăți cum să planteze legumele lor preferate. Pot învăța despre beneficiile fiecărei plante în parte în timp ce o plantează și are grijă de ea să crească.

Lecția 4: Viață sănătoasă, nu kilograme puține la cântar

Copii supraponderali sunt adesea tachinați la școală și în grupurile lor din cauza greutății, însă cel mai grav, ei sunt predisupuși unor afecțiuni de sănătate, cum ar fi diabet și boli de inimă. În loc să-i vorbești despre kilograme și calorii, mai bine îi introduce conceptual unui stil de viață sănătos, care include: gătitul mâncării acasă, cu alimente adevărate, luate din surse sigure și nu congelate, mâncați împreună, nu în fața televizorului sau a telefonului, petreceți timp împreună, vă jucați afară sau în casă, faceți mișcare sport împreună. Am repetat ”împreună” î mod intenționat pentru că un copil sănătos, viitor adult sănătos, are nevoie de atenția parinților în tot ceea ce face, nu doar la nivel de alimentație. Are nevoie de povești pozitive, are nevoie de susținere, are nevoie să fie ascultat, are nevoie să crească cu grijă și respect pentru cei din jur, pentru natură. Și, în primă fază, doar de la părinți poate să învețe toate astea.

Lecția 5: Mănâncă tot din farfurie!

Greu de crezut pentru adulți, dar copiii au simțul foametei și al senzației de săturare, iar atunci când îi împingem să ”termine tot din farfurie pentru că nu mai cresc mari”, nu facem decât să-i îndopăm. În calitate de părinte, este sarcina ta să-I furnizezi mese nutritive și contextul potrivit de luat masa. Permite-i copilului să se oprească atunci când spune că e plin și oferă-i fructe sau legume atunci când spune că nu s-a săturat.

Lecția 6: Învăță-i despre proteine, carbohidrați, fructe și legume

Arată-le categoriile de alimente, pe grupe și că fiecare are beneficiile ei. Combinate între ele, se pot transforma în mâncăruri excelente. Formați împreună farfuria potrivită pentru ei care să conțină o proteină (adică ouă, carne, brânză, lapte), o jumătate de farfurie de legume și verzituri (legume și salate) și niște carbohidrați (pâine, orez, cartofi, paste și fructe). Dacă sunt combinate corect, ei se vor putea juca, alerga, învăța fără să simtă bolnavi sau obosiți.

Lecția 7: Transparența alimentelor

E important și interesant în același timp să-i familiarizezi de mici să fie curioși despre sursa de unde alimentele. Cum au fost plantate și îngrijite roșiile din ketchup, de unde vin bananele, cum a fost crescut puiul din supă. E important pentru copii, dar și pentru binele întregii planete să găzduiască musafiri responsabili cu grijă pentru ce e în jurul lor.

 

 

  • Distribuie: